måndag 5 januari 2009

ska det aldrig ta sluuut?

"Ångest utlöses ofta av svåra lifssituationer eller stress.
Enligt det biogoliska synsättet är det framförallt ärftliga faktorer som ligger bakom panikångest, fobier och tvångssyndrom. Det finns studier som tyder på att risken att få någon av dessa problem är större om en nära släkting lider av det."

- ur boken "Psykologi" av Katri Cronlund -

vad den psykoanalytiska-, behavioristiska- eller kognitivateorin har att säga får ni ta reda på själva. om ni vill. jag måste. ska skriva om fobier o jag vill inte!
eller, vill och vill. det är ändå rätt intressant när jag väl tänker på det. men att behöva fördjupa mig o reflektera hit o dit känns så flummigt. och att sitta och analysera min egna "grodfobi" käns konstigt. men jag har kommit fram till att min fobi är "inlärt beteende". jag har alltså lärt mig att det är äckligt/otäckt/hemskt med grodor o paddor! huuuuuh!

det kliar i hela kroppen. känns som blodet åker åt fel håll, ögonen gör ont och jag kan inte sitta still. knyter handen o sen sträcker ut fingrarna så mycket som det bara går. flera gånger. försöker få fingrarna lite mer rörliga men de är kalla och stela och vill inte. de strejkar precis som resten av kroppen. ett tvärt "NEJ".
suck, det går inte...
men neej, nu har jag bestämt att det inte går också. nu kommer det bli ännu svårare! går ett varv i rummet. bläddrar lite förstrött i några papper. -bara för att. sätter mig vid datorn igen och slår upp boken. läser en stund o kliet i kroppen är tillbaka. jaha? när hade jag tänkt göra detta då? kommer ju aldrig bli klar om jag inte börjar nu. SÅ. nu har jag skrivit en korfattad inledning och en underrubrik. färdig för idag? kanske inte. ska skriva lite mer om "uppkomst av ångest" ur de olika synsättens vinklar och vrår. (det är nu man gärna får rädda mig/döda mig/hjälpa mig). sen får jag vara klar för idag.

-slut på gnället! over and out!

1 kommentar:

Anonym sa...

åh, lider med dig vännen! Men du KAN ju det här, det tror jag mig veta :D

PUSS å KRAM