torsdag 8 november 2012

Juleskum-cupcake

Då var det dags igen, mitt bakbegär tar aldrig slut! Det är ju SÅÅ roligt! :) Idag blev det vaniljmuffins med juleskum + juleskumfrosting! :)

Det som behövs för att baka dessa är: 4 dl vetemjöl + 3 dl socker + 2 1/2 tsk bakpulver + 1/2 tsk salt +100 g smör (rumstempererat) +2 dl mjölk + 2 ägg + 1 tsk äkta vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker). (Jag klippte även i en skumtomte i varje men det bubbla bara över och blev knas, så kanske en halv i nästa gång eller ingen alls... Blir nog gott hursom!)


Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke tillsammans med smöret. Häll i 1 dl mjölk och blanda smeten slät. Vispa resten av mjölken tillsammans med ägg och vaniljpulver. Rör sedan ihop mjöl- och mjölkblandningen och rör om tills allt är blandat. Fyll muffinsformar till max 2/3. Grädda i ugnen i cirka 20-25min.
Fantastisk frosting: 70 g Skumtomtar - (Ungefär en påse fast du käkar upp/sparar/ger bort 5 st) + 3 dl grädde + liiite röd karamellfärg. 
Gör så här: Klipp/skär/fördela skumtomtarna i små, små bitar. Häll all grädde i en kastrull och värm på svag värme. Häll i skumtomtarna. OBS! DET FÅR ABSOLUT INTE KOKA!!!! När skumtomtarna smält så (droppade jag i liiite karamellfärg så det blev lite mer rosa) sen häller man över dem i en skål och låter de stå i kylen i minst 6 timmar (helst över natten). Sen kan man vispa upp mojjset som vanlig grädde använda. Skulle blandningen vara lite för stel (vilket den kan bli om man tar för mycket godis) så kan man hälla i lite mer grädde och sedan vispa.
Sen låter man skapelserna svalna innan man, på valfritt sätt, klickar på frostingen och pyntar! Klart och ÄT! Känns bra att jag gick på två pass på gymmet idag för nu ska jag slicka bunken med "överbliven" frosting! ^^ Godnatt alla fina!
Färdiga! :)
Muffins receptet är från duktigaste Sockerrus. Precis som det smarriga frostingreceptet  Sockerrus.

Inga kommentarer: