söndag 17 mars 2013

Att göra en bagel.

Igår gjorde jag Bagels för första gången. Det kan verka lätt men tjeena vad tricky det var! Kletigt men roligt. Gick emot min magkänsla att baka dem direkt efter jäsning och kokade dem. De blev platta, smetiga och konstiga även efter gräddning. 3 st blev bra och som M sa: Jag lär mig ju något på att misslyckas med de 9st som blev dåliga.. :P

Här kommer receptet om någon vill prova! :)

Ingredienser

25g jäst + 5 dl vatten + 3 msk honung + 2 tsk salt + 14dl vetemjöl + 1 äggvita + frön att ha på toppen. (om man vill).

1. Värm vattnet till fingervarmt, 37 grader, smula ned jästen i en bunke
och slå vattnet över. Tillsätt salt, honung och nästan allt mjöl. Arbeta
degen väl i ca 5 minuter med maskin. Det skall vara en ganska kompakt
deg.
2. Låt degen jäsa i ca 30 minuter.
3. Tag sedan upp degen på mjölat bakbord och skär den i 12 bitar.
Antingen rullar du ut varje degbit och nyper ihop dem till ringar, eller så
formar du varje degbit till en bulle och sticker fingret rakt genom den och
svingar den runt till fingret tills en rund bagel har formats.
4. Jäs dem på en plåt i ca 45 minuter, det går även att kalljäsa dem i
kylen över natten.
5. Koka upp vatten i en stor kastrull, ca 3 l, och sänk ned ett par degringar
i taget i vattnet.
6. De skall koka ca 2 minuter på varje sida.
7. Tag ur dem och låt dem torka på en kökshandduk.
8. När du kokat alla bagels, lägg dem på en plåt och pensla med en
uppvispad äggvita. Och strö på frön om du vill ha det!
9. Grädda i ca 25 minuter i 220 grader.
Deg

Jäst deg

Utbakade bröd redo för kylskåpet över natten.

Jästa bröd på lördagsmorgonen.

Kaos i köket inför kokning - 3 grytor med kokande vatten, mjöl och klet överallt...

Plåt 1 redo för ugnen.

Plåt 2 redo för ugnen.


Färdiga bagels, bild på sneddem, fråga mig inte varför..

Platta dumma bagels som blev fågelmat i syreénbusken! :)
Nu ska jag fortsätta leka med vår nya dator! :D
Over and out!



Inga kommentarer: