måndag 15 februari 2010

Umeå - björkarnas stad!

18.10 lyfte planet från landvetter -göteborg och jag var helt skräckslagen. hade dock världens bästa "granne" på andra sidan mittgången! Maria -42, karriärskvinna innom hotellbranchen. vi höll handen och pratade oavbrutet för att jag skulle glömma bort att vi flög. fungerade bra! tyvärr skulle hon inte längre än sthlm och jag blev ensam igen. hittade en "low carb"- hamburgare på Max och blev lycklig. sen var det dags att gå på nästa plan. denna gång kände jag mig oerhört världsvan och var nästan inne först i planet. en tjej mellan 16-20 år, i rosa munktröja och färglada pärlarmband kommer och ursäktar sig och vill in innanför min plats. visst säger jag men du kanske ska lägga upp bagaget. hon fortsätter krångla sig in och jag pekar upp mot hyllan och hon krånglar sig ut förbi mig igen. "aaah, utbytesstudent" tänker jag. (och slår nästan huvudet på spiken!) två sek senare kommer en tjej som nästan ser likadan ut och vips börjar ett tjatter på spanska... efter några minuter frågar de vad jag heter och om jag kan prata engelska. vilket jag kan och blir deras personliga sverigeinformatör! dessa flickor var påväg på utbyte i umeå med sin klass och visste verkligen ingenting om sverige. skrämmande! de skulle till en älgfarm och var heeelt säkra på att älgar var typ som våra husdjur.. de undrade bla. om mjölk och ost från älgar var gott.. jag svarade att nästan ingen har en älgfarm och att det är sällsynt, vi har ju vanliga kor vi får mjölk och ost från. då höll den ena tjejen på att svimma! "VA?? har ni kor HÄR? de måste väl frysa i snön?!?!?!?!?" ja, hon trodde detta på allvar, tragiskt men sant. så jag fick förklara att på sommaren är det ingen snö utan väldigt varmt, och att korna bor i stora stora hus på vintern.. käranån!
glömde dock att tycka flygningen var otäck eftersom jag fick sitta o lugna ner den ena spanjorskan som skiftade ansiktsfärg mellan vit och ljusgrön när vi skulle lyfta..

hursomhelst. JAG klarade av att flyga själv! woopidoo! nu är E i skolan och jag ska ner till Umeå -city och kolla in läget! pusspuss

Inga kommentarer: