tisdag 18 mars 2014

Bröd värt att vänta på!

Projektet senaste veckan har varit min surdeg som stått i fönstret och puttrat på. Startade för ett par dagar sedan och idag bakar jag ut mina fina bröd. Ett långt projekt men det är det vänta på dessa gooooda bröd! Mums!

Surdeg - grundrecept.
1dl rågmjöl
1dl vatten

Dag 1: Blanda ihop mjöl och vatten i en burk med lock eller bunke med plastfolie över. Låt stå i rumstemperatur. Jag hade min i fönstret så fick solen värma lite extra på den, men det är inget måste.

Dag 2: Rör i 1 msk rågmjöl och 1 msk vatten både morgon och kväll.

Dag 3: Samma som dag 2.

Dag 4: Rör i 1 msk rågmjöl och 1 msk vatten på morgonen, låt stå. På kvällen är degen förhoppningsvis klar att använda. Annars bör den förvaras i kylskåp och matas med mjöl ett par gånger i veckan för att hållas igång.
1. Grundsurdeg.
2. Aktiverar surdegen.
3. Jäst över natten.
4. Själva bröddegen.
Aktivera/använda surdegen
När degen kommit till dag 4 på kvällen, eller man vill använda sin "gamla surdeg" från kylskåpet så gör man så här: Häll ut hela surdegen ur burken, (men skrapa inte ur utan låt det som blir kvar i burken utan ta vara på det och låt det bli starten på en ny surdeg och häll i 1 dl vatten och 1 dl rågmjöl så är det igång igen). Häll sedan i 2 dl ljummet vatten och 2-4 dl mjöl i bunken (valfritt mjöl, jag tog 1 dl råg och 3 dl vetemjöl). Rör ihop till en jämn smet och täck med en bakhanduk + lock. Låt stå i rumstemperatur över natten eller 8-12h i alla fall.

Baka bröd
När den aktiverade surdegen fått bubbla igång ordentligt i sina 8-12h så häller man i 2-3 dl ljummet vatten, lite salt och sedan mjöl efter smak och hur kletig deg man vill ha, jag tog 3 dl vatten och 7 dl vetemjöl och 2 dl rågmjöl. Eftersom jag inte har någon bakmaskin körde jag den med elvisp och degkrokar tills den var ordentlig knådad. Sedan fick degen stå och jäsa i 5 h under bakduk. Sedan tog jag ut och knådade den lite och mjölade en jäskorg och en vanlig skål, i med dem i skålarna och jäsa ännu 1h. (Såhär i efterhand vet jag att det var alldeles för lite mjöl.. blev jätterinnigt och brödet flöt ut massa på plåten, skulle nog haft i 1-2 dl mer i...)

5. Jäst deg.
6. Baka ut.
7. Jäsa i brödkorg.
8. Grädda. (innan brödet flöt ut pga för lös deg).
Grädda
Sätt ugnen på 250 grader och ställ i en plåt. Lägg den färdigjästa limpan på den varma plåten, (med bakplåtspapper under såklart) och häll lite vatten längst ner i botten på ugnen eller spraya in vatten i ugenen, (akta dig för vattenånga) för att få en fin yta på brödet. Sänk värmen till 200 grader efter 5 minuter i ugnen. Grädda sedan i 20-30 minuter och låt svalna på galler utan handduk över. ÄT! :D
9. Färdiggräddat.
10. Äts med smööööör! :)
Lycka till!

Inga kommentarer: