lördag 27 juli 2013

Rabarber- och jordgubbssaft


Recept:
1000g Rabarber hackade i bitar
1000g Jordgubbar - skivade
1 L vatten
En påse citroncyra
1kg (eller 1 - 1 och 1/2 kg) strösocker

Häll i den hackade frukten och vattnet i en stor gryta. Koka tills frukten faller sönder - ungefär 10min - en kvart. Mosa sen frukten i grytan, jag tog en potatismosare och det blev jättebra. Häll sen av fruktmoset i en saftsil. Låt det droppa av och häll sen tillbaka saften i grytan. Häll i socker och citronsyra och koka upp igen. (SMAKA AV). Jag glömde smaka av och min saft blev väldigt frisk... God men syrlig, vill man ha sötare så ska man ta 1,5kg socker och inte 1 som jag gjorde.

När saften kokat upp kan man ta bort skummet - men som med sylten så struntar jag i det också. Häll saften i rengjorda flaskor och låt svalna. Förvara sen i kylskåp! :)

Inga kommentarer: