torsdag 27 juni 2013

Flädersaft!



Recept
ca 60 stora fläderblommor
7 citroner
2,5kg socker
3l vatten.
30-60g citronsyra (vi hade 30 men skulle varit 60 kanske därför det blev för sött??)

Skiva citroner och lägg dem och blommorna i en stor gryta. Koka upp vatten i en stor gryta och häll i allt socker och citronsyra så det blir sockerlag. Häll den hela lagen över citroner och blommor. Låt stå i 2-4 dagar. Häll upp på rena flaskor. Klart! Assmidigt!! :D

Blev lite väl sött så slängde i en till citron på slutet men smaka av så blir det nog bra. Tror 2kg socker räcker men vi gick efter ett recept som jag gjort om ganska ordentligt och tog ändå bort 0,5kg socker för vi inte hade mer hemma... ehhee.

Nu ska jag packa för att dra mot Småland. Bröllop i helgen och ingen annan än min fina syster E som gifter sig! Kärevärld. Blir rörd bara jag skriver det här hur ska det gå på lördag? (E, jag ska vara stabil som ett berg, lovar iallafall att försöka!) ;)

Over and out!

Inga kommentarer: